Miten varmistetaan oikea hoito oikealle potilaalle
Potilasturvallisuudella on keskinen rooli hoidon laadun
takaamisessa. Välillä potilasturvallisuus kuitenkin vaarantuu, usein
huolimattomuuden seurauksena. Peräti 70 prosenttia terveydenhuollon
haittatapahtumista tapahtuu kommunikaatio-ongelmien myötävaikutuksesta.
Esimerkkitapauksessa potilaalle numero 1 oli määrätty
vatsan alueen ultraäänitutkimus. Osastolta haettiin kuitenkin potilas nimeltä potilas numero 2. Erehdys huomattiin vasta illalla, kun potilas 1 oli alkanut
kysellä, että miksei hänelle määrättyä tutkimusta oltu tehty. Kyseinen
tapahtuma johtui todennäköisesti juuri kommunikaatiokatkoksesta. Tutkimukseen
oli joko kutsuttu väärällä nimellä, tai sitten hoitohenkilökunta oli väärin
olettanut, että potilas 2 on oikea potilas. Joka tapauksessa potilaan henkilöllisyyttä
ei oltu tarkastettu, mikä johti tutkimuksen suorittamiseen väärälle potilaalle.
Potilaalle numero 1 tässä seimerkkitapauksessa aiheutunut
haitta riippuu siitä, kuinka kiireellisestä tutkimuksesta oli kyse. Mikäli
ultraäänitutkimuksen myöhästyminen ei aiheuttanut potilaalle fyysistä,
psyykkistä, emotionaalista, sosiaalista tai taloudellista haittaa, voidaan
tilanne luokitella läheltä piti -tapahtumaksi. Tilanne olisi voinut kääntyä
haittatapahtumaksi, mikäli joko potilaalle 1 tai 2 olisi
aiheutunut tilanteesta haittaa, eli esimerkiksi potilaan numero 1 vatsan seudulta
olisi ajoissa tehdyllä tutkimuksella löydetty jotakin pikaista hoitoa vaativaa.
Jokainen tilanne tarkastellaan aina tapauskohtaisesti.
Lähteet:
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/75835/T28-2006-VERKKO.pdf?sequence=1, viitattu 3.10.2016
https://sairaanhoitajat.fi/artikkeli/potilasturvallisuus/, viitattu 3.10.2016
http://stm.fi/potilasturvallisuus, viitattu 3.10.2016
Mitä kyseisestä tapahtumasta tapahtumasta voisi oppia?
Tapahtumasta luultavasti tehtiin haittatapahtuma, jossa tapahtuma
käydään läpi, mitkä asiat johtivat tähän virheeseen. Selvästi
turvallisuuskäytäntöjä pitää tehostaa, jos näin suuri virhe pääsi sattumaan tai
sitten se johtui inhimillisestä virheestä / virheistä ja työntekijöiden on
oltava tarkempia toimimisessa ja yritettävä kehittää toimintaa, ettei
inhimillisiä virheitä pääse sattumaan.
Millaisia suojauksia voisi jatkossa asettaa, jotta vastaavaa ei
tapahtuisi?
WHO ehdotuksen on ehdottanut yhdeksää kohtaa avuksi
potilasturvallisuuden parantamiseen. Tässä tapauksessa niistä voi soveltaa
seuraavia kohtia: Potilaan tunnistaminen, otetaan selvää ennen kuljetusta ja
vielä uudestaan ultraäänessä potilaan henkilöllisyys, joko hänen rannekkeesta,
jossa on sotu tai kysymällä potilaalta hänen nimensä. Tiedonkulun varmistaminen
potilaskuljetuksessa. Potilaan toimenpiteeseen hakevan hoitajan pitää tietää
kenet hän on hakemassa.
Lähteet:
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/37604/Kolari_Helka_ja_Rasanen_Heidi.pdf?sequence=1 sivu 7, viitattu: 3.10.2016
http://www.who.int/patientsafety/solutions/patientsafety/Preamble.pdf?ua=1, viitattu: 3.10.2016
Miten
ISBAR-menetelmää olisi voitu käyttää tässä tapauksessa?
ISBAR- menetelmällä
turvataan tiedonkulkua potilaasta raportoitaessa ja konsultoitaessa.
ISBAR tulee sanoista
Identify, Situation, Background, Assessment ja Recommendation. Eli
suomennettuna tunnista, tilanne, tausta, arvio, toimintaehdotus.
ISBAR- menetelmän käyttö
olisi auttanut tässä tilanteessa seuraavasti,
·
Esittele
itsesi ja kysy potilaan koko nimi, ikä, sosiaaliturvatunnus, sukupuoli.
Tarkista potilaan sairaalaranneke.
·
Käy potilaan
kanssa läpi olennaiset taustasairaudet, nykylääkitys ja tämänhetkinen diagnoosi
·
Kerro
potilaalle mihin tutkimukseen häntä ollaan viemässä ja kysy onko hänen kanssaan
sovittu kyseisestä tutkimuksesta.
Näillä kysymyksillä olisi
ollut jo nopeasti havaittavissa, että tutkimukseen ollaan viemässä väärää
potilasta.
Lähteet:
https://www.vaasankeskussairaala.fi/globalassets/hallinnon-tiedostot/primarvardsenheten/isbar-menetelma-kupari.pdf, viitattu 3.10.2016
Olitte tehneet potilasturvallisuus tehtävän huolellisesti. Olitte selvittäneet hyvin miten isbar raportoinnila voidaan parantaa potilasturvallisuutta ja miten hoitajan toiminnalle voidaan estää, että potilasturvallisuus ei pääse vaarantumaan.. Varsinkin hoitajan tekemillä kysymyksillä potilaalle..
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaLisään vielä, että vaaratapahtumasta josta aiheutui turhaa haittaa potilaalle.. tehdään aina poikkeamailmoitus, joka käsitellään osastolla henkilökunnan kanssa. Potilaalle pahoitellaan tilannetta jne..
VastaaPoista